EXPORTEREN NEDERLANDSE MELKPOEDER BABY NAAR VIETNAM – “DAYDREAMER?” of “TRENDSETTER”?

Import Export Your Product Directly No Mediator

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Exporteren Nederlandse Melkpoeder baby naar VIetnam in EVFTA

Table of Contents

Bij “Exporteren van Melkpoeder Baby” zullen velen denken aan: Faillissement. Mislukte M&A. Barrières om binnen te komen. Reactie van de consument. Geboycot merken. Complexe toeleveringsketen.

Als je de bovenstaande regel al zat bent of te bang bent om te denken aan het betreden van een nieuwe markt, lees dan verder, want dat is precies hoe je de kans kunt begrijpen die Robin Food in 2017 heeft gegrepen en hoe je met succes een hoofdstuk kunt beginnen met je eigen bedrijf.

Zuigelingenvoeding Vietnamese marktaandeel

De bloeiende markt van Vietnam voor Nederlandse melkpoeder baby, een nieuw tijdperk voor geïmporteerde flesvoeding merken.

De wereldwijde markt voor zuigelingenvoeding zal naar verwachting groeien met 8% CAGR in de periode van 2021 tot 2025 (bron: onderzoek en markt). Met betrekking tot een grote populatie van 0 tot 14 jaar oud in Azië-Pacific, wordt verwacht dat deze regio de grootste inkomsten bijdrage levert aan de wereldmarkt. Vietnam, een land in de SEA, staat momenteel bekend als een van de snelst groeiende en grootste markten voor F&B-segmenten in de regio. Van een verscheidenheid aan producten, leveren zuivel en babyvoeding respectievelijk de grootste en de op twee na grootste bijdrage aan de omzet van de verpakte producten. Veel experts geloven daarom in veel meer potentiële groei in de komende jaren.

Melkpoeder baby exporteren naar Vietnam

De stijgende levensstandaard groeit mee met de hogere koopkracht van flesvoeding. Vietnam heeft de afgelopen jaren een stabiele economische ontwikkeling doorgemaakt, met een jaarlijkse groei van het BBP per hoofd van de bevolking van 8,4%, waarmee het een van de weinige economieën ter wereld is die in 2020 groeit tegen de pandemie. Bovendien bevordert de opwaartse trend in werkende moeders met modernere carrières en drukkere levensstijlen ook de vraag naar geïmporteerde kwaliteitsmelk voor zowel gemak als hoge kwaliteitsnormen. Het is bewezen dat deze een grotere binnenlandse consumptie van duurdere merkproducten, bestaande uit geïmporteerde formule melk, stimuleren.

Vietnamese consumenten hebben al lang een voorkeur voor Nederlandse merken. Dit vloeit voort uit een algemene perceptie dat buitenlandse merken beter waren dan lokale merken in termen van hogere kwaliteit en hogere veiligheidsnormen in vergelijking met lokale formule melk. Wat betreft babyvoeding, dat momenteel wordt gedomineerd door internationale merken, met als enige uitzonderingen Vinamilk en NutiFood, zijn de twee meest herkenbare merken beide van buitenlandse oorsprong – Abbott Growth en Similac (vooral Similac Pro Advance). Nederland heeft naar verluidt een hoog consumentenvertrouwen in formule melkproducten, grotendeels dankzij de gevestigde reputatie.

Bovendien zorgt de integratie van Vietnam in de wereldwijde waardeketen ervoor dat buitenlandse merken meer toegang krijgen. Sinds de EFTA in 2021 van kracht werd, zal Vietnam binnenkort alle tarieven op bewerkte voedingsmiddelen afschaffen van pre-EVFTA-heffingen tot 40% (inclusief zuigelingenmelk poeder) na maximaal zeven jaar, wat verdere zuivel import uit Europa motiveert en op termijn handelspartners van zuivelproducten voor Vietnam. Het wordt daarom hoog tijd dat Europese fabrikanten de Vietnamese markt goed in overweging nemen.

Omdat niets dat de moeite waard is, gemakkelijk wordt, is Vietnam zonder twijfel een potentiële markt die verschillende nieuwe spelers aantrekt. Maar er zijn meer bitterzoete smaken die elk buitenlands merk, met name kmo’s met beperkte middelen, grondig van moeten genieten voordat ze een stuk van de markt taart in handen hebben.

Problemen met MKB’s in babymelkpoeder baby uit Nederland door financiële beperkingen.

Ten eerste vormen de export-import procedures in Vietnam, die aanzienlijk verschillen van die in fabrikanten landen, een enorme uitdaging voor de meeste buitenlandse merken. De Vietnamese overheid heeft strikte regels toegepast op geïmporteerde flesvoeding in een poging borstvoeding aan te moedigen. De Vietnamese wet op voedselveiligheid nummer 55/2010/QH 12 bevat bijvoorbeeld hoge eisen aan geïmporteerd voedsel, verpakkingsproces en enkele andere veiligheidsstandaard certificaten. Dit worden allemaal grote obstakels die marktpenetratie minder aantrekkelijk maken, om niet te zeggen onmogelijk voor onervaren bedrijven om een ​​streng gecontroleerd veld te betreden, zoals babyvoeding.

Exporteren Nederlandse Melkpoeder baby naar VIetnam in EVFTA

Ten tweede moeten nieuwe merken de zwaarbevochten strijd van consumer branding aangaan om een ​​plaats in te nemen in de Vietnamese consumptiegewoonten, laat staan ​​hun geest. Aangezien Vietnam reclame voor flesvoeding voor zuigelingen beperkte, met name flesvoeding voor jonge kinderen, moeten geïmporteerde merken zoals flesvoeding in Nederland, hun hoofd breken om een ​​alternatieve oplossing te vinden. Dan is het een verstandige keuze om een ​​betrouwbare partner te vinden, zoals een commerciële vertegenwoordiger, die diepgaande kennis heeft van de Vietnamese markt en klantgedrag voor zowel economische als effectieve marketing.

Last but not least bestaan ​​er toenemende zorgen over de tijdrovende en dure toeleveringsketen waarmee buitenlandse kmo’s met beperkte middelen worden geconfronteerd. Terwijl binnenlandse merken proberen de kwaliteit en prijzen van hun producten te optimaliseren, hebben geïmporteerde formule melk merken vaak te maken met de hoge kosten van een ineffectieve toeleveringsketen. Dit is van het grootste belang omdat het kostenvoordeel zeker een pluspunt zal zijn voor elke fabrikant om te gedijen in Vietnam, een middeninkomensland met 63% inwoners die op het platteland wonen. De kosten om een ​​markt te benaderen kunnen daarom oplopen tot miljoenen euro’s, wat leidt tot een trend van M&A-projecten wanneer een Nederlands bedrijf een Vietnamese fabriek overneemt voor tientallen miljoenen EURO.

Na het lezen van al deze uitdagingen, is het voor u vanzelfsprekend dat Vietnam misschien niet zo aantrekkelijk is als het eruit ziet, en dat geldt ook voor veel van onze partners, maar we denken dat u niet zo ver bent gekomen om alleen maar gedag te zeggen en je hoop op te geven. Omdat hier het verhaal pas begint:

Het sprookje van Robin Food die met behulp van VIEC OLLA formulemelk van Nederland naar Vietnam brengt

Over Robin Food en OLLA melkpoeder baby

We waren voor het eerst onder de indruk van de speciale naam van de fabrikant, Robin Food, genoemd naar Robin Hood, de held die zijn leven wijdde aan het stelen van de rijken en het geven aan de armen. De visie van het bedrijf is dat elk kind, ongeacht arm of rijk, Aziatisch of Europees, zwart of blank, allemaal hoogwaardige melk verdient voor hun beste ontwikkeling. Onze partner heeft daarom opnieuw bevestigd dat ze zich inzetten voor het leveren van hoogwaardig Nederlands melkpoeder tegen lage prijzen voor ontwikkelingslanden, waaronder Vietnam, wat leidt tot de samenwerking met VIEC als commercieel vertegenwoordiger.

Wat het product betreft, OLLA is de middelste 4 letters van HOLLAND, het is thuis en het bedrijf schrijft de naam ook toe aan een gestileerde “O” – de vorm van een zwangere buik in een vierkante doos, symbool voor de wensen voor een veilige en gezonde geboorte als vermeld in de Vietnamese cultuur.

Over het project om melkpoeder baby van Nederland naar Vietnam te halen

Wat VIEC overtuigde om Robin Food te steunen, is dat het bedrijf altijd prioriteit geeft aan de naleving van Europese voedingsnormen die gelijkwaardig zijn aan premium merken, waaronder DHA, AA, GOS, enz. VIEC waardeerden de kernwaarde die Robin Food na streefde en lanceerde dit project in 2017 met OLLA als eerste schot.

Na te hebben geworsteld met alle bovenstaande uitdagingen, bood VIEC Robin Food een unieke kans om de Vietnamese markt te betreden met een bescheiden marketingbudget. We zijn begonnen met marktonderzoek om ervoor te zorgen dat OLLA typische smaken bezit die voldoen aan de smaak en fysieke ontwikkeling van Vietnamese baby’s. Vervolgens richtte we ons specifiek op een nichemarkt, werkten we samen met een lokale distributeur en pasten we social media marketing toe op hun bedrijfsactiviteiten.

Daarachter komt een lange reeks van ups en downs die we later zullen terugkomen om je meer details te vertellen als je dat wilt weten.

Uiteindelijk werpen onze inspanningen vruchten af, aangezien OLLA nu beschikbaar is in Vietnam met het warme welkom van de consument.

De kansen zijn nu wijd open voor andere fabrikanten van Nederland, niet alleen voor melkpoeder baby

Wat VIEC heeft gedaan voor Robin Food, een jong Nederlands melkveebedrijf, heeft zojuist bewezen dat geografische obstakels of andere moeilijkheden zeker niet onmogelijk zijn om te overwinnen als we de eerste rechts kunnen nemen.

VIEC heeft samengewerkt met Robin Food en met een groot aantal van onze eerdere partners en is er trots op de commerciële brug te zijn die de fabrikanten en groothandelaren uit verschillende hoeken van de wereld met elkaar verbindt. Onder het motto “Think BIGGER” willen we meer impact maken op de bilaterale handel tussen Vietnam en Nederland, waardoor we meer waarde creëren voor niet alleen bedrijven, met name het MKB, maar ook voor de eindgebruikers.

Succes van de ene op de andere dag bestaat niet en de weg die we hebben afgelegd is nog lang voor ons, maar we hopen dat dit verhaal je op de een of andere manier inspiratie kan geven om met VIEC GROTER TE DENKEN.

Als u kansen zoekt om naar Vietnam te exporteren, zijn wij er voor u, dus neem gerust contact met ons op via e-mail: [email protected] of Zalo/ Viber/ Whatsapp: +31642049998.

Zie onze andere projecten.
Heeft u vragen of wilt u met ons samenwerken? Neem HIER contact op met VIEC.

related news

schedule a free Consultation