BABYVOEDING EXPORTEREN NAAR VIETNAM VANAF NEDERLANDSE FABRIEK 2022

Import Export Your Product Directly No Mediator

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Babyvoeding exporteren naar Vietnam

Table of Contents

Babyvoeding exporteren naar Vietnam, het is tijd dat je de Vietnamese markt betreedt in 2022

Vietnam bevindt zich midden in een forse uitbreiding van moderne winkelketens. In 2019 bedroeg de jaar-op-jaar toename van het aantal supermarkten en warenhuizen 16% en 23%. Terwijl moderne winkelketens vooral geconcentreerd zijn in grote stedelijke centra zoals Hanoi, Da Nang en Ho Chi Minh City hebben in andere provinciesteden zoals Binh Duong en Vung Tau meerdere winkeluitbreidingen plaatsgevonden. Met de opkomst van de keten Vinmart of Bach Hoa Xanh groeide het aantal gemakswinkels nog sneller. Van 1.608 winkels in 2018 steeg het naar ongeveer 4.000 in bijna 2½ jaar.

Is Vietnamese markt potentieël voor babyvoeding exporteren

Hierdoor profiteren dichtbevolkte consumentenorganisaties van het land nu van een betere toegang tot een breed scala aan producten van elk type. Niet alleen consumenten profiteren van deze uitbreiding, maar ook consumentproducten zoals flesvoeding, zowel poeder als kant-en-klaar, wordt steeds verder verbreidt.

Vietnamese consumenten, vooral de jongere generaties, die meeliften op de globaliseringsgolf, hebben een sterke kennis van buitenlandse merken. Dit opent de mogelijkheid voor geïmporteerde producten om een marktaandeel te veroveren op de markt en te profiteren van de groeiende belangstelling voor buitenlands voedsel. Deze merken worden beschouwd als van een betere hygiënische kwaliteit, worden geloofwaardiger geacht en bieden meer gezondheidsvoordelen, er wordt actief gezocht naar bepaalde soorten geïmporteerde melk.

Bovendien hebben voortdurende inspanningen van Vietnam om meer betrokken te worden bij wereldwijde toeleveringsketens, meer toegang tot buitenlandse producten in het algemeen geopend. Vanaf september 2020 heeft het land 13 vrijhandelsovereenkomsten getekend met drie lopende overeenkomsten die vrijhandelstoegang tot 57 buitenlandse markten mogelijk zullen maken. De vrijhandelsverbintenissen van Vietnam in het kader van de 13 ondertekende overeenkomsten hebben de toegang tot buitenlandse zuivelproducten verruimd. De huidige invoerrechten op zuivelproducten uit landen die deelnemen aan deze 13 overeenkomsten zijn meestal vastgesteld tussen 0% -10%. Met name twee recentelijk effectieve vrijhandelsovereenkomsten, CPTPP en EVFTA, zullen de invoer van zuivel uit Europa, de traditionele zuivelhandelspartners voor Vietnam, verder bevorderen. Volgens de EVFTA zal Vietnam binnenkort na maximaal zeven jaar alle tarieven op bewerkte voedingsmiddelen afschaffen van pre-EVFTA-heffingen tot 40% (inclusief kindervoeding). Momenteel zijn importtarieven voor zuivelproducten vanuit de EU vanaf 6,5% voor flesvoeding. De verwachting is dat het tarief binnen vijf jaar volledig is afgeschaft.

Huidige trends in de markt voor babyvoeding exporteren naar Vietnam – mogelijkheden en uitdagingen

Voordelen voor buitenlandse fabrikanten van babyvoeding exporteren naar Vietnam

Als melkproducten nu naar Vietnam geëxporteerd worden , zullen fabrikanten profiteren van veel huidige trends in de markt. Kant-en-klare flesvoeding wordt steeds meer gezien als een potentiële optie voor werkende moeders met een moderne carrière en een drukke levensstijl. Tijdefficiëntie en flexibiliteit zijn de belangrijkste drijfveren die de meerderheid van jonge ouders nodig heeft in hun huidige drukke leven. Tegelijkertijd kent Vietnam een stijgende binnenlandse consumptie van hoogwaardige producten. Aangezien de consumenten zich meer bewust zijn van voedselveiligheid, vergroot dit de behoeften en wensen voor geïmporteerde F&B-producten zoals geïmporteerde melkproducten, die worden beschouwd als van hogere kwaliteit en betere veiligheidsnormen in vergelijking met lokale melk.

Babyvoeding exporteren naar Vietnam via VIEC

De drastische groei van E-commerce trekt ook meer aandacht voor flesvoeding. Consumenten kopen steeds vaker van e-commercesites vanwege het beperkte aanbod in traditionele offline winkels. Met de uitbreiding van online winkelplatforms vinden buitenlandse merken het gemakkelijker dan ooit om de lokale doelgroep meer te bereiken. Hoewel traditionele markten nog steeds een aanzienlijk deel van de verkoop van melk innemen, wordt verwacht dat de verwachte omzetgroei de komende jaren zal vertragen, waarbij moderne kanalen zoals Lazada en Shopee het goed doen.

Resterende belemmeringen op de Vietnamese markt voor producenten van babyvoeding exporteren naar Vietnam

Ontegenzeggelijk zullen er ook bepaalde uitdagingen zijn die een melkmerk moet overwinnen bij zijn intrede. Lokale en geïmporteerde melkmerken werken er hard aan om de kwaliteit en verpakking van hun producten te verbeteren. Nieuwkomers op geïmporteerde melkmarkt zullen te maken krijgen met meer concurrentie bij het indringen van de markt. Er is een aanzienlijk budget nodig om dit potentiële marktaandeel te veroveren in een speeltuin van reuzen zoals het Duitse Nestle Nan, HiPP, Humana, het Franse Gilbert Laboratories – Physiolac, France Lait, Dumex, het Ierse Abbott Grow, Similac of het Nederlandse Similac Abbott, Frieslandcampina – Frisolac, Mead Johnson Enfamil en Nestlé Nan.

babyvoeding exporteren naar Vietnam

Bovendien is Vietnam, ondanks de toenemende blootstelling en acquisitie van geïmporteerde producten, een middeninkomensland met een aanzienlijke kloof tussen stedelijke en landelijke consumenten. Aangezien voedseluitgaven nauw verband houden met het gezinsinkomen, is de voorkeur voor geïmporteerd voedsel over het algemeen beperkt tot een kleinere bevolking in grote steden, die relatief betaalbaarder zijn. De vraag naar geïmporteerde goederen is nog steeds laag in plattelandsgebieden, die meer dan 63% van de hele bevolking uitmaken. Last but not least zullen strengere regelgeving en eisen waarschijnlijk de marktpenetratie van nieuwe geïmporteerde melk belemmeren. Strenge regelgeving op het gebied van voedselveiligheid vormt ook een uitdaging voor geïmporteerde voedselproducten. Net als Nederland beperkt ook Vietnam reclame voor flesvoeding voor zuigelingen. De reclamebeperkingen hebben de groei van de markt voor melk in Vietnam effectief afgeremd.

Dus hoe kunt u, een buitenlandse fabrikant die de Vietnamese markt wil betreden, deze hindernissen overwinnen? Wij van VIEC hebben de antwoorden voor u klaar.

Krijg de oplossingen met VIEC om de babyvoeding exporteren naar Vietnamese markt

Ondanks de bovengenoemde uitdagingen heeft VIEC, met onze expertise en kennis van de markt, met succes onze verschillende partners-fabrikanten ondersteund bij het brengen van tal van Nederlandse melkproducten naar Vietnam.

VIEC’s success in babyvoeding exporteren vanuit Nederland naar Vietnam

VIEC heeft sinds 2016 verschillende marktonderzoeken uitgevoerd en de sleutel geïdentificeerd om deze potentiële markt effectief te benaderen. Tot nu toe heeft ons team bij VIEC OLLA – melk voor baby’s van 0 – 2 jaar oud naar Vietnam gebracht. Bovendien hebben we babymelk producten van toonaangevende Nederlandse retailers zoals Etos, Kruidvat, Albert Heijn naar Vietnam gebracht. Het meest opvallende is dat we via ons eigen e-commerciële platform het volle melkpoeder rechtstreeks van de Cremé de la cream-fabriek naar Vietnam hebben gebracht (met nog geen 10 dagen vervoer van deur tot deur).

Ondanks dat de markt vol is met enorme internationale merken, heeft de introductie van de producten van onze partners op de Vietnamese markt voor melk bijzondere successen geboekt met minimale marketing- en promotiekosten. Toch zijn er meer mogelijkheden om import te realiseren. VIEC wil verder succes opbouwen en meer mogelijkheden zoeken om samen te werken met andere fabrieken om uw producten naar Vietnam te krijgen.
Bent u een kleine of middelgrote melkproducent die op zoek is naar een kans om naam te maken in een potentiële markt als Vietnam? Laat VIEC u dan helpen bij het importeren van uw melkproducten naar Vietnam.
Alles is mogelijk samen met ons “Think BIGGER”.
Bekijk hier meer van onze projecten of neem contact met ons op voor vragen.

related news

schedule a free Consultation