VIEC

Published:
November 22, 2021
Category:
Projecten
Client:
Confectionery export to Vietnam

Economie Vietnam – De strijd om het marktaandeel van Vietnamese zoetwaren.

Economie Vietnam - Potentiële markt voor exporteren van snoepgoed Meer dan zes jaar geleden werd de Vietnamese zoetwarenmarkt opgeschrikt door het nieuws over de toonaangevende snack business in Vietnam: Kinh Do, overgenomen door de wereldwijde gigant Mondelez International. De eigenaar van wereldberoemde koekjesmerken zoals Oreo of Ritz greep de snoepproductiedivisie van Kinh Do Group voor een deal ter waarde van 370 miljoen dollar, wat het begin markeerde van Mondelez’ inspanningen om zijn groeistrategie in de regio Azië-Pacific te versnellen. Op dat moment merkten sommige analisten op dat de race op de snoep- en snacksmarkt op het punt stond te eindigen met Mondelez Kinh Do Vietnam op pole-position van de markt. Hemant Rupani van Mondelez Kinh Do gelooft echter dat geld verdienen op de markt niet zo eenvoudig is als het klinkt voor zijn bedrijf. Tijdens een persconferentie zei de directeur van Mondelez Kinh Do Vietnam dat op andere markten, zoals India en Australië, leidende internationale merken tot 50 procent van het marktaandeel van het pakket in handen kunnen hebben. Ondertussen worstelen bekende merken in Vietnam om hun marktaandeel van 20-30 procent te behouden, omdat het vol zit met tal van merken, wat tot felle concurrentie leidt. Feit is echter dat, zelfs op zo’n intens slagveld, de markt nog steeds een potentieel beloofd land is voor merken die een stukje van de taart willen pakken. Korte informatie over de Vietnamese markt: In een recent interview zegt Julius Flores, MD van URC Vietnam, te geloven dat eten en drinken twee dominante groeimotivatoren zijn van de fast-moving consumer goods sector (FMCG) Vietnamese consumenten hebben al lang een voorliefde voor zoetwaren van hoge kwaliteit, zowel in eigen land geproduceerde als geïmporteerde producten. Vooral in 2020 kende de vraag naar geïmporteerde suiker en suikerwerkproducten een drastische piek, tot $ 911 miljoen van een eerdere $ 378 miljoen, een record van 140,8% op jaarbasis. Van de bovenstaande waarde is 7,25% (US $ 66 miljoen) voor suikerwerk zoals koekjes of snoep. Het importeren van koekjes en snoepjes uit het buitenland is een bloeiende markt voor de tijd van het jaar, maar het is nog actiever tijdens speciale feestdagen en traditionele festivals in Vietnam, zoals het nieuwe maanjaar. De omzet voor 2021 in het segment Confectionery & Snacks zal naar verwachting 14.308 miljoen dollar bedragen. De markt zal naar verwachting jaarlijks groeien met 6,61% (CAGR 2021-2026). In het segment Zoetwaren & Snacks wordt voorspeld dat het volume in 2026 2.573,4 miljoen kg zal bedragen, ondersteund door een volumegroei van 2,3% in 2022. Het gemiddelde volume per persoon in het segment Zoetwaren & Snacks zal naar verwachting 20,9 kg bedragen in 2021, het genereren van een geschatte omzet per hoofd van de bevolking van US $ 145,74 in 2021. Welke kansen zijn er dan voor kleine of middelgrote zoetwarenfabrieken om in deze enorme potentiële markt binnen te komen?

Mogelijkheden – Export naar Vietnam voor middelgrote buitenlandse banketbakkers

Exporteren snoepgoed van EU en VS naar VietnamHet goede nieuws is dat dit niet alleen een clash van reuzen is. De afgelopen jaren heeft VIEC buitenlandse zoetwarenproducenten geholpen bij het exporteren van koekjesproducten naar Vietnam. Het is niet eenvoudig om deze markt te betreden, omdat we het moeten opnemen tegen enorme concurrenten van toonaangevende exporteurs uit China, Zuid-Korea of Thailand. Maar het is ook geen taart die in de lucht zweeft. Voor elk project hebben we de Vietnamese markt nauwgezet bestudeerd en waardevolle inzichten verkregen die ons tot het besluit hebben geleid dat er nog enigszins “blauwe oceanen” zijn op de Vietnamese markt. Zo bleef het midden- tot high-end klantensegment vooral onaangedaan door de inval van de merken. Deze niche biedt veel minder concurrentie en meer ruimte voor merken om aan te boren en hun producten en diensten aan te bieden aan een grote groep klanten. Toen we op zoek waren naar nieuwe partners en fabrieken in de EU en de VS, hebben we er veel gevonden die voldoen aan de eisen op het gebied van prijs, kwaliteit, design en een geweldig verhaal dat Vietnamese consumenten met succes kan aanspreken. Zo werkt VIEC vanaf 2018 samen met verschillende zoetwarenfabrieken in Europa en de VS en hielp het hun klanten en retailers in Vietnam te vinden. Onze koekjesproducten zijn nu een VIEC-voorraad in de handel en zijn te vinden in veel handige winkels (Convenience Stores) in de Vietnamese geografie, met een geschatte twintig handelscontainers per jaar. Met een klantenkring variërend van algemene handelskanalen (of de zogenaamde GT) tot moderne handelskanalen (of zogenaamde MT) in Vietnam, zijn we niet alleen in staat geweest om onze producten in de schappen te brengen maar ook onze reputatie prikkelt de klanten.

Geïnteresseerd in het exporteren van uw zoetwaren naar Vietnam? Think BIGGER with VIEC

Economie Vietnam –  VIEC kunnen we u helpen om te exporteren naar Vietnam

Economie Vietnam - Exporteren Snoepgoed Naar Vietnam  
  • Overwin uitdagingen: Het betreden van een nieuwe markt is altijd een uitdaging waar niet alleen veel kleine en middelgrote zoetwarenfabrikanten mee te maken krijgen. Echter, in tegenstelling tot grote bedrijven die over voldoende middelen beschikken, zullen MKB’s waarschijnlijk meer aandacht moeten besteden aan hun middelen. Dit belemmert hun vooruitgang aanzienlijk. En dit is wat we voor u aanpakken bij VIEC, omdat we ons inzetten om u, als fabrikant, te helpen bij het overwinnen van statische uitdagingen bij het betreden van de Vietnamese markt.
  • Vereenvoudigde communicatie: We nemen de angel uit uw communicatie-inspanningen door u te helpen bij het afhandelen van al uw vragen. VIEC zal optreden als uw directe verbinding met uw klanten en namens beide partijen optreden. We pakken elk probleem aan binnen de verplaatsing van uw producten van de fabrieken naar de eindgebruikers.
  • Extra waarde op lange termijn voor u: Door u rechtstreeks in contact te brengen met retailers zonder importeurs en exporteurs, verwijderen we toegevoegde opslag op de verkoopprijs van uw product, waardoor uw producten toegankelijker worden voor een breder publiek.
  • Gegarandeerde output: Met ons uitgebreide netwerk van distributiepartners helpen we bij het opzetten van uw distributiesysteem in Vietnam en garanderen we een gestage uitstroom van uw product op de Vietnamese markt.
  • Toekomstige kansen: Nu de vrijhandelsovereenkomst tussen de Europese Unie en Vietnam – EVFTA van kracht wordt, staan EU-fabrikanten open voor nog meer kansen. Exporteren naar niet alleen Vietnam, maar ook de buurlanden wordt steeds makkelijker. Bovendien kan Vietnam een alternatieve landingsplaats en afzetgebied voor uw producten bieden in heel Zuidoost-Azië en aangrenzende regio’s, waardoor de operaties kostenefficiënter voor u worden.
Meer groeiperspectieven wachten u als u groter durft te denken en ze aan te pakken. En dat is wat VIEC u kan helpen realiseren. Gewoon “Think BIGGER with VIEC!” Lees meer over VIEC en onze projecten om te zien hoe we het succes van uw producten bij Vietnamese consumenten kunnen bevorderen. Voor vragen, vraag het ons HIER.