VIEC

GEPUBLICEERD:
Februarie 07, 2022
Categorie:
Projecten
Klant:
Export Zuigelingenvoeding naar Vietnam - OLLA Brand

Dit is het vervolg van het verhaal van OLLA – Nederlandse babyvoeding in het project van VIEC.

Toen de eerste gedachten om Nederlandse babyvoeding naar Vietnam te exporteren bij ons opkwamen, vroegen een paar mensen: “Hoe kan zo’n droom uitkomen”?
Of je het nu toegeeft of niet, nogmaals, het is niet het verhaal van een dagdromer, maar van een visionaire exporteur. Niet alleen durfde iemand het te proberen, maar ze durfden briljant te slagen. Dus nu heb je de keuze om de uitdagende zone op te geven of de eerste stap te zetten in het potentieel onbekende?
Als u voor het laatste kiest, wacht u hier het antwoord.

UITDAGINGEN VAN HET EXPORTEREN VAN NEDERLAND NAAR VIETNAM

De nadelen van OLLA Nederlandse babyvoeding in Vietnam

In plaats van te verpakken met blikjes, heeft de fabrikant van OLLA in Nederland gekozen voor kartonnen verpakkingen, wat een gangbare praktijk is in hun thuisland, maar een zeldzaamheid in Vietnam. En pas na een gesprek met mevrouw Anouk, de voedingsdeskundige van het OLLA Project, realiseerden we ons dat het veel meer is dan alleen een kwestie van vormen en maten, maar dat er nog meer betekenissen achter schuilgaan.

OLLA Nederlandse Babyvoeding

De belangrijkste reden waarom Robin Food het moederbedrijf van OLLA het initiatief neemt om twee zakjes van 400 gram in een melkpak te verpakken, is dat deze methode het voor de consument uiterst handig maakt om het poeder veilig voor een langere tijd te gebruiken en te bewaren. Bovendien helpen kartonnen verpakkingen het milieu te sparen, omdat ze de ecologische voetafdruk verkleinen, waardoor de negatieve impact op de ecosystemen wordt verminderd. Hoe het ook zij, deze waarden kunnen, als ze niet worden verspreid in een op de cultuur afgestemde benadering, te moeilijk zijn voor Vietnamese consumenten om te accepteren, laat staan te waarderen. Daarom bestaat er een hobbelige weg om de belangrijkste boodschappen van het merk te communiceren om die verschillen om te zetten in het Unique Selling Point (USP) van OLLA babyvoeding, wat zich zowel als een uitdaging als een kans voor VIEC presenteert

Een ander lastig probleem is de prijs van OLLA babyvoeding. Zoals vermeld in het vorige bericht, is Vietnam een middeninkomensland met 63% inwoners die op het platteland wonen, maar OLLA babyvoeding wordt niet ruimschoots aangeboden aan klanten van dit lage inkomenssegment.

De producten van Robin Food richten zich vooral op de markt van midden- en hogere middeninkomensgroepen, een niet echt grote markt waar al heel wat giganten staan die fel strijden om een stukje van de markttaart. Zoals vermeld in Vietnam Market Study on Formula Milk in oktober 2020, zijn Vietnamese consumenten uit de hogere klassen bekend met premium merken: Abbott (Abbott Grow, Similac Pro Advance, PediaSure), Glico, Aptamil… om er maar een paar te noemen. Daarom heeft een nieuwe speler als Robin Food zorgvuldig onderzoek en strategische planning nodig om ter plaatse te komen en zijn positie in de markt te behouden.

Bovendien kan Robin Food als MKB met beperkte financiële middelen slechts een bescheiden marketingcampagne voeren. VIEC is al sinds het begin een goede partner van het bedrijf en begrijpt heel goed dat de fabrikanten prioriteit geven aan het leveren van productkwaliteit tegen een redelijk prijsniveau om hun merk toegankelijker te maken voor Vietnamese consumenten. Bijgevolg kan onze partner niet veel geld missen voor marktpenetratie, aangezien ze niet bereid zijn een enorm fortuin te betalen voor branding en reclame, zoals de meeste van hun concurrenten vaak doen. Het is te midden van deze ontberingen dat VIEC onze rol als betrouwbare partner bewijst door de exotische naam Robin Food op de binnenlandse markt van Vietnam te brengen.

Tijdsdruk opgelegd aan het project om OLLA Nederlandse babyvoeding naar Vietnam te brengen

Afgezien van de bovenstaande financiële beperkingen, is OLLA ook een veeleisend raadsel, voornamelijk vanwege tijdsbeperkingen, aangezien Robin Food VIEC nodig had om binnen een korte periode de gewenste resultaten te leveren. Er wordt verwacht dat we de verkoop binnen 6 maanden zullen starten tijdens ons samenwerkingsproces, wat ons ten einde raad brengt bij het proberen een echte doorbraak te maken in de activiteiten van Robin Food. Dit is zonder twijfel een zware uitdaging, aangezien het normaal gesproken een jaar of langer duurt voor grote merken die de Vietnamese markt al hebben veroverd om het equivalente resultaat te verkrijgen.

Exporteren OLLA Nederlandse Babyvoeding naar VIetnam in EVFTA

Die uitdagingen zijn natuurlijk geenszins verrassend, want veel jonge MKB zoals Robin Food zullen naar verwachting met dergelijke barrières te maken krijgen. Robin Food zou gemakkelijk hun ambitieuze dromen kunnen opgeven en een goede plek vinden om ze te begraven, zoals veel opgevers deden. Maar …. Vuur bewijst goud, tegenspoed bewijst mannen, en tijd bewijst dat we worden afbetaald. Hoe? En hier komt het antwoord.

SUCCESVERHAAL: HOE OLLA NEDERLANDSE BABYVOEDING OP DE VIETNAMESE MARKT BEGINT

Omdat tegenspoed wijsheid brengt, heeft VIEC, wanneer ze worstelt met talloze grote vragen over “hoe”, een innovatieve oplossing bedacht om OLLA babyvoeding op de Vietnamese markt te brengen.

Ten eerste profiteren we van onze connecties in het retail netwerk in Vietnam, dat is opgebouwd tijdens eerdere projecten, namelijk het kinderkledingproject. We zijn begonnen met de steun van onze zakenpartners in Vietnam om hun trouwe klanten van kinderkleding te benaderen. En toen hebben we de volgende stappen gezet om potentiële klanten kennis te laten maken met OLLA-babyvoeding uit Nederland door een geoptimaliseerd proces dat de kern vormt van het verdienen van het vertrouwen en de tevredenheid van elke consument op de lange termijn

OLLA Nederlandse Babyvoeding exporteren naar Vietnam

Ten tweede heeft VIEC OLLA Nederlandse babyvoeding naar e-commerceplatforms in Vietnam gebracht. Op basis van ons marktonderzoek merken we dat Vietnam een enorme groei doormaakt van online shopping- en e-commerceplatforms dankzij de steeds toenemende toename van internet- en smartphonegebruik. Veel platforms, namelijk Shopee, Lazada, Sendo, Facebook Shop, enzovoort blijken potentiële kanalen om de naamsbekendheid van OLLA in de komende jaren te vergroten tegen de neerwaartse trend in omzetgroei van traditionele markten van de melkdetailhandel.

Ten derde richt VIEC zich op het uitvoeren van inhoud – marketingcampagnes op sociale media zoals Facebook, Instagram en YouTube om klanten voor te lichten over het product. We leveren hoogwaardige en actuele informatie over de groei van kinderen, evenals cruciale voedingsstoffen die nodig zijn voor hun beste fysieke en mentale ontwikkeling. Omdat VIEC altijd kiest voor kwaliteit boven kwantiteit, richten we ons op potentiële klanten met de nadruk op specifieke groepen moeders in plaats van in de race van “brandend geld” te springen die milljoenen dollars kost.

Boven alle verwachtingen zijn alle inspanningen en doorzettingsvermogen beloond met een heleboel positieve signalen uit de markt. De eerste vruchten verschijnen in de vroege zevende maand van gerichte direct-marketingcampagnes, wat nieuwe kansen markeert voor OLLA babyvoeding uit Nederland om in de winkelwagentjes van Vietnamese mensen terecht te komen.

Zoals je misschien al vaker hebt gehoord, hebben geweldige dingen tijd nodig, en het is precies wat we in gedachten hebben om ons vertrouwen in het succes van het OLLA babyvoeding-project te versterken. En het verhaal laat ons een schat aan lessen en ervaringen achter voor onze komende projecten.

VOORBIJ HET VERHAAL VAN OLLA NEDERLANDSE BABYVOEDING. NU IS HET JOUW BEURT

“Als je het niet durft te proberen, ben je de strijd al aan het verliezen. Als je het durft te proberen, ben je in ieder geval halverwege het succes”.
Achter de lange en zware reis die vol ups en downs met Robin Food zit, hebben we niet alleen de reputatie van een betrouwbare commerciële vertegenwoordiger gekregen, maar veel meer lessen en berichten die onze doelen en missie op de weg vooruit versterken.
Een daarvan is dat alles moet worden berekend en goed gepland, maar er is altijd ruimte voor het nemen van risico’s, aangezien de aard van het ondernemen berekende risico’s zijn.
Bovendien heeft VIEC tijdens dit project het netwerk op de Vietnamese markt opgebouwd en uitgebreid, evenals een systeem dat een stevige basis legt om andere projecten te laten gedijen.
Dus als je dit avontuur met VIEC wilt aangaan om je merk te introduceren bij Vietnamese klanten, bel ons dan op +31642049998 (Zalo/ Viber/ Whatsapp.) of neem contact met ons op via e-mail: [email protected]
Bekijk HIER onze andere projecten
Heeft u vragen of wilt u met ons samenwerken? Neem HIER contact op met VIEC.