VIEC

GEPUBLICEERD:
January 28, 2022
Categorie:
Projecten
Klant:
Export Zuigelingenvoeding naar Vietnam - OLLA Brand
Bij de export van zuigelingenvoeding uit Nederland naar Vietnam zullen velen denken aan: Faillissement. Mislukte fusies en overnames. Barrières om binnen te komen. Reactie van de consument. Geboycote merken. Complexe toeleveringsketen. Als je de bovenstaande regel al zat bent of het niet aandurft te denken aan het betreden van een nieuwe markt, lees dan verder, want dat is precies hoe je een kans kunt grijpen die Robin Food in 2017 heeft gegrepen, en hoe je een succeshoofdstuk kunt beginnen nu met je eigen bedrijf.

De bloeiende markt van Vietnam voor zuigelingenvoeding uit Nederland, een nieuw tijdperk voor geïmporteerde merken.

De wereldwijde markt voor zuigelingenvoeding zal naar verwachting groeien met 8% CAGR in de periode van 2021 tot 2025 (bron: onderzoek en markt). En met betrekking tot een grote populatie van 0 tot 14 jaar oud in Azië-Pacific, wordt verwacht dat deze regio de grootste inkomstenbijdrage levert aan de wereldmarkt. Vietnam, een land in SEA, staat momenteel bekend als een van de snelstgroeiende en grootste markten voor F&B-segmenten in de regio. Van een verscheidenheid aan producten leveren zuivel en babyvoeding respectievelijk de grootste en de op twee na grootste bijdrage aan de omzet van verpakte producten. Veel experts geloven daarom in veel meer potentiële groei in de komende jaren.
Zuigelingenvoeding Vietnamese marktaandeel
Zuigelingenvoeding Vietnamese marktaandeel
Vietnam is een aantrekkelijke markt voor flesvoeding uit Nederland vanwege de jonge en groeiende bevolking. Vietnam is het op twee na dichtstbevolkte land van Zuidoost-Azië, met een geschiedenis van hoge vruchtbaarheid (2,034 geboorten per vrouw in 2021), kinderen van 0-14 jaar maken 20,3 % uit (2020) van de bevolking. Het overheidsbeleid om één tot twee kinderen te krijgen, stimuleert mensen ook om meer middelen te hebben om kinderen de best mogelijke zorg te geven. Als gevolg hiervan zal de vraag van de consument naar babyvoeding de komende jaren naar verwachting blijven toenemen. De stijgende levensstandaard groeit mee met een hogere koopkracht voor flesvoeding. Vietnam heeft de afgelopen jaren een stabiele economische ontwikkeling doorgemaakt, met een jaarlijkse groei van het BBP per hoofd van de bevolking van 8,4%, waarmee het een van de weinige economieën ter wereld is die in 2020 groeide ondanks de pandemie. Bovendien bevordert de opwaartse trend van werkende moeders met modernere carrières en drukkere levensstijlen ook de vraag naar geïmporteerde kwaliteitsmelk. Het is bewezen dat deze een grotere binnenlandse consumptie van duurdere merkproducten, zoals geïmporteerde flesvoeding, stimuleren. Vietnamese consumenten hebben al lang een voorkeur voor Nederlandse merken. Dit vloeit voort uit een algemene perceptie dat buitenlandse merken beter waren dan lokale merken in termen van hogere kwaliteit- en veiligheidsnormen in vergelijking met lokale flessenmelk. Wat betreft babyvoeding, dat momenteel wordt gedomineerd door internationale merken, met als enige uitzonderingen Vinamilk en NutiFood, zijn de twee meest herkenbare merken beiden van buitenlandse oorsprong: Abbott Growth en Similac (vooral Similac Pro Advance). Nederland heeft naar verluidt een hoog consumentenvertrouwen in flessenmelkproducten, grotendeels dankzij de gevestigde reputatie. Bovendien zorgt de integratie van Vietnam in de wereldwijde waardeketen ervoor dat buitenlandse merken meer toegang krijgen. Sinds de EVFTA in 2021 van kracht werd, zal Vietnam binnenkort alle tarieven op bewerkte voedingsmiddelen afschaffen van pre-EVFTA-heffingen tot 40% (inclusief zuigelingenmelkpoeder) na maximaal zeven jaar, wat verdere zuivelimport uit Europa motiveert, de lange -termijn handelspartners van zuivelproducten voor Vietnam. Het wordt daarom hoog tijd dat Europese fabrikanten de Vietnamese markt goed in overweging nemen.

Problemen met het MKB in zuigelingenvoeding producenten uit Nederland vanwege financiële beperkingen.

Ten eerste vormen de export-importprocedures in Vietnam, die aanzienlijk verschillen van die in fabrikantenlanden, een enorme uitdaging voor de meeste buitenlandse merken. De Vietnamese overheid heeft strikte regels toegepast op geïmporteerde flesvoeding in een poging borstvoeding aan te moedigen. De Vietnamese wet op voedselveiligheid nummer 55/2010/QH12 stelt hoge eisen aan geïmporteerd voedsel, verpakkingsproces en andere veiligheidsstandaardcertificaten. Allemaal grote obstakels die marktpenetratie minder aantrekkelijk maken, om niet te zeggen onmogelijk voor onervaren bedrijven om een streng gecontroleerd veld zoals babyvoeding te betreden.
EVFTA invoertarieven voor zuigelingenvoeding uit Nederland
EVFTA invoertarieven voor zuigelingenvoeding uit Nederland
Ten tweede moeten nieuwe merken de zwaarbevochten strijd van consumer branding aangaan om een plaats in te nemen in de Vietnamese consumptiegewoonten, laat staan hun geest. Aangezien Vietnam reclame voor flesvoeding voor zuigelingen en met name die voor jonge kinderen beperkte, moeten geïmporteerde merken, zoals die uit Nederland, hun hoofd breken om een alternatieve oplossing te vinden. Dan is het een verstandige keuze om een betrouwbare partner te vinden, zoals een commerciële vertegenwoordiger, die diepgaande kennis heeft van de Vietnamese markt en klantgedrag voor zowel economische als effectieve marketing. Last but not least bestaan er toenemende zorgen over de tijdrovende en dure toeleveringsketens waarmee buitenlandse kmo’s met beperkte middelen worden geconfronteerd. Terwijl binnenlandse merken proberen de kwaliteit en prijzen van hun producten te optimaliseren, hebben geïmporteerde merken vaak te maken met hoge kosten van de ineffectieve toeleveringsketen. Dit is van groot belang omdat het kostenvoordeel zeker een pluspunt zal zijn voor elke fabrikant om te groeien in Vietnam, een middeninkomensland met een bevolking van 63% op het platteland. De kosten om een markt te benaderen kunnen daarom oplopen tot miljoenen euro’s, wat leidt tot een trend van M&A-projecten wanneer een Nederlands bedrijf een Vietnamese fabriek overneemt voor tientallen miljoenen EURO. Na het lezen van al deze uitdagingen, is het voor u misschien vanzelfsprekend dat Vietnam niet zo aantrekkelijk is zoals het eruit ziet, en dat geldt ook voor veel van onze partners, maar we denken dat u zover niet komt om alleen maar gedag te zeggen en de hoop op te geven. Omdat hier pas het verhaal begint.

Het sprookje van Robin Food die met hulp van VIEC OLLA zuigelingenvoeding naar Vietnam brengt

Over Robin Food en OLLA zuigelingenvoeding

We waren voor het eerst onder de indruk van de speciale naam van de fabrikant, Robin Food, genoemd naar Robin Hood, de held die zijn leven wijdde aan het stelen van de rijken en het geven aan de armen. De visie van het bedrijf is dat elk kind, ongeacht arm of rijk, Aziatisch of Europees, zwart of blank, allemaal hoogwaardige melk verdient voor hun beste ontwikkeling. Onze partner heeft daarom opnieuw bevestigd dat ze zich inzetten voor het leveren van hoogwaardig Nederlands melkpoeder tegen lage prijzen voor ontwikkelingslanden, waaronder Vietnam, wat leidt tot de samenwerking met VIEC als commercieel vertegenwoordiger. Wat het product betreft, OLLA zijn de middelste 4 letters van HOLLAND, het is thuis en het bedrijf schrijft de naam ook toe aan een gestileerde “O” – de vorm van een zwangere buik in een vierkante doos, symbool voor de wensen voor een veilige en gezonde geboorte als vermeld in de Vietnamese cultuur.
OLLA Zuigelingenvoeding van Nederlandse fabriek
VIEC & OLLA Fabriek in Nederland

Over het project om zuigelingenvoeding van Nederland naar Vietnam te halen

Wat VIEC overtuigde om Robin Food te steunen, is dat het bedrijf altijd prioriteit geeft aan de naleving van Europese voedingsnormen die gelijkwaardig zijn aan premiummerken, waaronder DHA, AA, GOS, enz. VIEC waardeerden de kernwaarde die Robin Food nastreefde en lanceerde dit project in 2017 met OLLA als eerste schot. Na met alle bovenstaande uitdagingen te hebben geworsteld, bood VIEC Robin Food een unieke kans aan om met een bescheiden marketingbudget de Vietnamese markt te betreden. We zijn begonnen met marktonderzoek om ervoor te zorgen dat OLLA typische smaken bezit die voldoen aan de smaak en fysieke ontwikkeling van Vietnamese baby’s. Vervolgens richtten we ons specifiek op een nichemarkt, werkten we samen met een lokale distributeur en pasten we social media marketing toe op hun bedrijfsactiviteiten. Achter de rug hebben we een lange reeks van ups en downs waarop we later zullen terugkomen om je meer details te vertellen als je die wilt weten. Uiteindelijk werpen onze inspanningen vruchten af, aangezien OLLA nu beschikbaar is in Vietnam met een warm welkom van de consument.

Er zijn nu ook kansen voor andere fabrikanten uit Nederland, niet alleen voor zuigelingenvoeding.

Wat VIEC heeft gedaan voor Robin Food, een jong Nederlands melkveebedrijf, heeft zojuist bewezen dat geografische obstakels of andere moeilijkheden zeker niet onmogelijk zijn om te overwinnen als we de eerste kunnen nemen. VIEC heeft samengewerkt met Robin Food en met een groot aantal van onze eerdere partners en is er trots op de commerciële brug te zijn die de fabrikanten en groothandelaren uit verschillende hoeken van de wereld met elkaar verbindt. Onder het motto “Think BIGGER” willen we meer impact maken op de bilaterale handel tussen Vietnam en Nederland, en meer waarde creëren voor niet alleen bedrijven, met name het MKB, maar ook voor de eindgebruikers. Succes van de ene op de andere dag bestaat niet en de weg die we hebben afgelegd is nog lang voor ons, maar we hopen dat dit verhaal je op de een of andere manier inspiratie kan geven om met VIEC GROTER TE DENKEN. Als u op zoek bent naar mogelijkheden om naar Vietnam te exporteren, zijn wij er voor u, dus neem gerust contact met ons op via e-mail: [email protected] of Zalo/ Viber/ Whatsapp: +31642049998. Bekijk onze andere projecten HIER Heeft u vragen of wilt u met ons samenwerken? Neem HIER contact op met VIEC.