VIEC

EXPORTEREN NAAR VIETNAM – KANSEN VOOR NEDERLANDSE FABRIKANTEN

Exporteren naar Vietnam via VIEC

De toegangspoort tot Vietnam: opkomende exportmogelijkheden voor Nederlandse fabrikanten om te exporteren naar Vietnam.

Op 12 februari 2020 kreeg de ondertekende vrijhandelsovereenkomst tussen de Europese Unie en Vietnam uiteindelijk groen licht van het Europees Parlement en werd later op 30 maart 2020 door de Raad afgerond. De historische overeenkomst, die twee partijen op 30 juni 2019 ondertekenden, markeert een geheel nieuw hoofdstuk in het partnerschap tussen de EU en Vietnam sinds de twee partijen in 1996 formele betrekkingen aangingen.

Vrijhandelsovereenkomst met Vietnam - EVFTA

Aangezien producten die vanuit de EU-landen Vietnam binnenkomen op koers liggen voor tarief afschaffing, ontstaan ​​er steeds meer kansen voor Europese fabrikanten in het algemeen en Nederlandse fabrikanten in het bijzonder. Producenten van goederen, variërend van industriële tot landbouwgebieden, kunnen nu hun klantenkring uitbreiden en hun producten introduceren op de markt van bijna 100 miljoen Vietnamese consumenten zonder zich zorgen te hoeven maken over hoge invoertarieven van belasting.

Toch zijn er nog enkele uitdagingen die moeten worden aangepakt voordat producenten hun intrede op de Vietnamese markt kunnen beginnen en producten van Nederland naar Vietnam kunnen exporteren.

De toenemende bekendheid van buitenlandse goederen in Vietnam

Terwijl de Vietnamese economie de afgelopen jaren opmerkelijk blijft stijgen, neemt de vraag naar geïmporteerde buitenlandse producten proportioneel toe in de SEA-landen. Bovendien heeft het geloof in kwaliteitsvariatie tussen buitenlandse en binnenlands geproduceerde goederen consumenten gemotiveerd om voor producten van hogere kwaliteit te kiezen, waarvan wordt aangenomen dat ze zijn voorbehouden aan markten die bekend staan ​​om hun hoge normen, zoals de VS, Japan of de EU.

(Een handgedragen goederen winkel "Xach Tay" in Hanoi, Vietnam, die producten verkoopt uit verschillende landen zoals de VS, Japan, Duitsland, Frankrijk, enz.)
(Een handgedragen goederen winkel “Xach Tay” in Hanoi, Vietnam, die producten verkoopt uit verschillende landen zoals de VS, Japan, Duitsland, Frankrijk, enz.,)

Omdat ze zich bewust waren van de trend, zijn kleine bedrijven die “handgedragen goederen” of zogenaamde “Xach Tay” in Vietnam onderschrijven, in opkomst en groeien enorm snel. Goederen die zijn geproduceerd en gereserveerd voor de bovengenoemde markten, worden in de detailhandel gekocht en door passagiers in voertuigen zoals bussen, vliegtuigen of schepen in kleine hoeveelheden naar Vietnam vervoerd en gerapporteerd als producten waarvoor een lager accijns geldt. Hierdoor kunnen importeurs de hoge importtarieven vermijden die door de Vietnamese overheid aan deze productcategorieën worden opgelegd, die voor sommige lijnen zelfs kunnen oplopen tot ongeveer 50%.

Vanuit het perspectief van de overheid is dit nadelig voor de economie. Deze operaties zijn onderhevig aan belastingontduiking, waardoor de overheid een aanzienlijk verlies lijdt. Daarnaast is er een groot risico op namaakproducten, onder meer voor consumenten. En aangezien het aanbod beperkt is, moeten consumenten voor deze producten sterk te hoge prijzen betalen.

Neem het geval van Nutrilon flesvoeding als voorbeeld. Een product van Nutricia, een van de gerenommeerde dochterondernemingen van Danone. Het product wordt voornamelijk in Nederland en Europa verkocht, maar is ook bekend in Vietnam. Aangezien Nutricia dit product alleen buiten Vietnam verkoopt, is de enige manier waarop Vietnamese consumenten (degenen die geen connecties of vrienden uit het buitenland hebben om hen te helpen bij het kopen van buitenlandse goederen) ze te gebruiken door ze te kopen via handgedragen goederen winkels. Momenteel kost een blikje Nutrilon-melkpoeder in Nederland 13 EUR in de detailhandel, ongeveer 351.000 VND. Maar om er een te krijgen, zouden Vietnamese consumenten ongeveer 800.000 tot meer dan 1.000.000 VND moeten betalen, wat drie tot vier keer de oorspronkelijke prijs betekent. Een groot deel van het verschil was om de transportkosten van de zendingen te dekken. En vaak moeten klanten vanwege beperkte voorraad schaarste bestellingen minstens een maand van tevoren plaatsen en betalen om hun plek te behouden.

Mogelijkheden voor exporteren naar Vietnam met EVFTA

Om dit nadeel tegen te gaan en het welzijn en de rechten van consumenten op het gebruik van authentieke producten met een eerlijke prijsklasse te beschermen, moedigt de Vietnamese regering EU-leveranciers aan om meer mogelijkheden te zoeken.

Swinkels Brewers Bier Exporteren Naar Vietnam
De samenwerking met Royal Swinkels Family Brewers om LanderBräu bier te exporteren naar Vietnam

Het goede nieuws is dat nu de vrijhandelsovereenkomst tussen de Europese Unie en Vietnam (EVFTA) van kracht is, export naar Vietnam lucratief wordt, maar minder uitdagend voor Europese fabrikanten, en vice versa krijgen Vietnamese fabrikanten de toegang tot Europa voor hun producten. Dit is wat Nederlandse fabrikanten kunnen verwachten van een geleidelijk dalend tarief bij export naar Vietnam:

Bevroren varkensvlees is na zeven jaar belastingvrij, zuivelproducten na vijf jaar en voedselbereidingen na zeven jaar. Kip is na tien jaar volledig geliberaliseerd.

Wat de visserij betreft, heeft Vietnam bij de inwerkingtreding de liberalisering aanvaard voor onder meer zalm, heilbot, forel en zeekreeft, en andere na drie jaar.

Wijnen en gedistilleerde producten worden na zeven jaar geliberaliseerd, terwijl bier na tien jaar wordt geliberaliseerd.

Vietnam handhaafd de bestaande WTO-tariff contingenten (zij het met een verlaging van het tarief binnen tien jaar tot nul) voor geraffineerde suiker, zout en eieren.

Er zijn echter nog veel uitdagingen die Nederlandse exporteurs moeten aangaan als ze zaken willen doen met Vietnamese partners. Een van de meest verontrustende zijn de verschillen tussen de mentaliteit. Dit kan schadelijk zijn als het niet wordt aangepakt. U moet dus iemand vinden die u kan helpen om een ​​naadloze samenwerking en uitwisseling van informatie met uw handelspartners, zoals een importeur of exporteur, te onderhouden.

Werken met importeurs of exporteurs kan een goede manier zijn om uw product bekendheid te geven in Vietnam. Bij importeurs en exporteurs is de opslag prijs echter meegenomen waardoor de verkoopprijs voor de eindgebruikers stijgt en dus minder toegankelijk wordt voor een deel van uw beoogde doelgroep. Mochten er zich problemen voordoen dan kunnen de inspanningen en middelen die nodig zijn voor het heen en weer communiceren en om de problemen aan te pakken de winst die u kunt behalen belemmeren en tegelijkertijd de importeurs ontmoedigen die te maken hebben met opgebouwde problemen. Vervolgens is het uw groeiende trend die u hebt ingezet de dupe van deze variaties.

Dus om het meeste uit uw geëxporteerde producten te halen en tegelijkertijd de meest betaalbare prijs  aan de consumenten te bieden om zo uw reputatie beter te krijgen, kan een commerciële vertegenwoordiger een goede keuze voor u zijn.

En hier kan VIEC u het beste bij helpen: Om u te helpen erachter te komen hoe u uw producten het beste naar Vietnam kunt exporteren en naam voor uw product kunt maken op de Vietnamese markt.

VIEC – Think BIGGER

Wat we doen:

Bij VIEC treden we op als uw vertrouwde commerciële vertegenwoordiger en:

Verbind Vietnamese fabrikanten met potentiële verkopers en handeld namens hen voor een naadloze samenwerking, naast het weglaten van de complexiteit van de toeleveringsketen van het in dienst hebben van importeurs en exporteurs.

Van boer tot bord—Ondersteunt fabrikanten bij het opzetten van hun eigen retailsysteem en het veroveren van hun terrein op de buitenlandse Nederlandse of Vietnamese markten.

Onze missie:

VIEC wil de commerciële vertegenwoordiger worden die de bilaterale handel tussen F&B-fabrikanten en verkopers op zowel Vietnamese als Nederlandse markten faciliteert, hen dichter bij elkaar brengt en hun handelssuccessen brengt door geloofwaardige, kostenefficiënte en risicoarme optimalisaties van de toeleveringsketen.

Onze visie:

Om de voordelen voor alle partijen in de supply chain, van Nederland tot Vietnam en vice versa, getrouw te maximaliseren:

De fabrikanten met groeiende klantenkring in buitenlandse markten

De verkopers met exclusieve en constante leveringen van hoogwaardige producten

De consumenten met verhoogde tevredenheid en welzijn

Kickstart uw product naar Vietnamese markt eenvoudig met VIEC

We zijn toegewijd om u te helpen uw producten op de uitgebreide Vietnamese markt te introduceren en u te helpen bij het opzetten van uw distributiesysteem in Vietnam, dankzij ons uitgebreide netwerk van partners om een ​​constante output van uw product op de Vietnamese markt te behouden.

In tegenstelling tot importeurs en exporteurs verbinden wij u rechtstreeks met uw klanten en handelen namens beide partijen en pakken elk probleem aan dat zich voordoet tijdens het transport van uw producten vanuit Nederland totdat ze de eindgebruikers in Vietnam bereiken. Er is dus minder extra opslag op de verkoopprijs van uw product en uw producten zijn toegankelijker voor een breder publiek, terwijl uw communicatie-inspanningen op uw eenvoudig zijn, omdat wij u helpen bij het afhandelen van eventuele vragen.

Voor meer info kunt u een kijkje nemen bij onze eerdere projecten.

Neem voor vragen HIER contact met ons op.